Na 3. strokovni konferenci 2TDK o dosedanjih izkušnjah in prihodnjih načrtih na projektu drugi tir
2TDK, Družba za razvoj projekta d.o.o., je danes v Ankaranu organizirala 3. strokovno konferenco z naslovom: »Gradnja drugega tira: dosedanje izkušnje in prihodnji načrti«. Na konferenci smo prisluhnili različnim strokovnjakom s področja gradbene stroke, krasoslovja in projektiranja, ki so predstavili varovanje okolja v času gradnje, odkrivanje kraških pojavov med gradnjo ter geofizikalne raziskave. Na konferenci je bilo govora tudi o BIM modeliranju na projektu ter izvedbi Sklopa 3, predavatelji so osvetili tudi potek priprav na dvotirnost.
V povezavi z varovanjem okolja je Alenka Dervarič izpostavila, da trasa projekta drugega tira železniške proge Divača-Koper poteka preko več območij velikega naravovarstvenega pomena in po kar nekaj okoljsko pomembnih in varovanih območjih. Pomembnost tega območja v okoljskem smislu je bila, poleg tehničnih parametrov železniške proge, izhodišče za strokovne odločitve v vseh fazah načrtovanja projekta in je ena najpomembnejših aktivnosti tudi v fazi izvajanja del. Glede na vse izdelane okoljske dokumente ter glede na predvidevanje, da bo v fazi gradnje vpliv na okolje največji, so tudi ukrepi za varovanje okolja, ohranjanje narave in kulturne dediščine v času gradnje natančno predpisani, vse z namenom, da se vpliv med gradnjo zmanjša na najmanjši možni nivo. Med predavanjem je Dervaričeva izpostavila obveznosti izvajalca kot tudi naročnika, prav tako pa je pregledala pogoje in ukrepe za zaščito okolja (hrup, vode, zrak, tla, odpadki) ter za zaščito živalstva in rastlinstva.
Julija Fux je izpostavila, da se gradnja drugega železniškega tira med Divačo in Koprom sooča z velikimi inženirskimi izzivi zaradi zapletenih geoloških razmer, zlasti na Odseku 1, ki leži na kraškem karbonatnem terenu. Številne jame in kraški pojavi na tem območju predstavljajo potencialna varnostna tveganja in bi lahko vplivala na dolgoročno stabilnost predora. Da bi omilili ta tveganja, so bile izvedene geofizikalne raziskave z uporabo georadarja (GPR) za preverjanje hribinskih razmer pred čelom in v bližnji okolici predora.
Mitja Prelovšek, ki na projektu izvaja krasoslovni nadzor, je izpostavil, da je navkljub dobremu poznavanju območja, kjer se projekt drugi tir gradi, napoved števila in dimenzij podzemnih kraških pojavov v bistveno večji globini, po kateri poteka niveleta predorov Lokev in Beka, dokaj zahtevno opravilo, saj z globino zakraselost načeloma upada, okrepi pa se ob za zakrasevanje bolj dovzetnih območjih kot so višina nihanja podzemne vode, narivi kamnin, kontakti s flišem ter v območju preteklih večjih podzemnih tokov vode. Namen krasoslovnega nadzora je bilo dokumentiranje kraških pojavov, predvsem kraških jam, ki so naravovarstveno in tehnično pomembnejši deli krasa. Od začetka izkopa površinskega vkopa ter predorskih cevi je bilo do konca avgusta 2024 odkritih in dokumentiranih 87 kraških jam. Gostota jamskih rovov je po besedah Prelovška ponekod izjemna.
Franc Švegl je spregovoril o rabi BIM tehnologije na projektu. Odločitev za uporabo BIM tehnologij je bila logična posledica kompleksnosti in obsežnosti gradnje. Predstavil je potek od izdelave BIM 3D modelov v fazi projektiranja (PZI), preko 4D in 5D modeliranja za sprotno spremljanje gradnje z BIM 4D/5D modelom, do izdelave BIM 6D modela v fazi PID po zaključku gradnje.
Peter Pušnik je spregovoril o trenutnih aktivnostih na Sklopu 3. Sklop 3 se izvaja v dveh različnih časovnih fazah. V prvi fazi (v lanskem letu) je že bila izvedena deviacija oziroma prestavitev proge v Divači, v drugi fazi pa se bo uredila izvedba tirov in tirnih naprav, voznega omrežja, telekomunikacijskih naprav, video in varnostnega sistema, vgradnjo strojne in elektro opreme, napajanja itd. Izvajalec Sklopa 3 bo določena dela izvajal sočasno z glavnimi gradbenimi deli, predvideva se, da bodo vsa dela na drugem tiru končana do 31. 12. 2025.
Maruša Prezelj Matinšek pa je predstavila aktivnosti in priprave na dvotirnost. Kot je poudarila, ideje o dvotirnosti nove železniške povezave od Divače do Kopra segajo že v čas priprave prvih strokovnih podlag za drugi tir, ki se trenutno gradi. Priprava prostorskega akta za vzporedni (levi) tir poteka od leta 2019, sprejem na seji Vlade RS pa je predviden še letos. Sprejet prostorski akt bo podlaga za pridobitev integralnega gradbenega dovoljenja za vzporedni tir. Pri umeščanju v prostor so potekala usklajevanja z vsemi nosilci urejanja prostora. Zaradi trenutne gradnje desnega tira so bila zahtevnejša usklajevanja z lokalnimi skupnostmi, zaradi poteka po naravovarstveno občutljivih območjih v dolini Glinščice pa z Zavodom RS za varstvo narave. Zaradi bližine Italijanske republike je bilo treba v postopku priprave tega DPN izvesti tudi postopek čezmejne presoje vplivov na okolje.
Strokovno konferenco si lahko ogledate na naslednji povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=kZihxLZrF3I