Viadukt Gabrovica na drugem tiru je zgrajen
Gabrovica, 12. december 2023 – Na trasi drugega tira so izvajalci dokončali glavna gradbena dela na viaduktu Gabrovica. Viadukt predstavlja najbolj fotogeničen del železniške proge Divača – Koper, premošča Osapsko dolino in v dolžino meri 416 metrov. Slavnostni dogodek ob dokončanju glavnih gradbenih del na viaduktu so s slavnostnimi nagovori obeležili Matej Oset, generalni direktor 2TDK, Jerneja Jug Jerše, vodja Predstavništva Evropske komisije v Sloveniji, Alenka Bratušek, slovenska ministrica za infrastrukturo ter predsednik vlade Republike Slovenije Robert Golob.
Lastnosti viadukta
Viadukt poteka pod črnokalskim avtocestnim viaduktom, temelji so se pričeli kopati v začetku leta 2022. Železniški viadukt poteka približno na polovici višine stebrov črnokalskega viadukta, stebri v višino merijo od 13 do 64 metrov. Voziščna konstrukcija je sestavljena iz 13 segmentov, ki so v povprečju dolgi 32 metrov. Vseh 13 se je moralo nariniti na stebre viadukta, narivalo se jih je iz smeri Kopra proti Divači.
Voziščna konstrukcija viadukta je zasnovana v obliki betonskega korita, ki posnema črko U. Bočni steni, ki sta visoki štiri metre, zagotavljata zaščito pred iztirjenjem, hrupom in vetrom. Avtor viadukta Marjan Pipenbaher si je viadukt zamislil na način, da je videti kot da pod avtocestnim viaduktom švigne hitri vlak, saj so okrogle vdolbine videti kot okna na vlaku.
Viadukt Gabrovica je zdaj zgrajen, manjkajo pa še tiri in vsa oprema, ki je potrebna, da bodo leta 2026 po progi in po tem viaduktu lahko zapeljali prvi vlaki.
Drugi tir je več kot le gradbeni podvig
Predsednik vlade Robert Golob je v govoru na slavnostnem dogodku poudaril geostrateški pomen drugega tira, saj je izgradnja tega največjega infrastrukturnega projekta v Sloveniji izredno pomembna za povezavo koprskega pristanišča z zalednimi državami srednje in jugovzhodne Evrope. »Letos so nas prizadele najhujše poplave v zgodovini, a nikoli nismo razmišljali o tem, da bi zmanjšali investicije v železniške infrastrukturne projekte ali drugi tir.« Dodal je še, da je ravno projekt drugi tir dokaz, da ko se združi znanje, srčnost in dobra organizacija, takrat nobena prepreka ni dovolj velika, da je ne bi mogli premostiti.«
Ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek je dejala, da je projekt velik uspeh projektantske, gradbene in inženirske stroke ter da je zdaj treba še celoten projekt izvesti v zastavljenih rokih. Glede dvotirnosti železniške proge na odseku Divača – Koper pa je dejala: »Ne bomo spali na lovorikah, intenzivno nadaljujemo aktivnosti na prostorskih podlagah za vzporedni tir. Naš cilj je dvotirna proga, tako kot je bilo predvideno v prvotnih načrtih.«
Generalni direktor 2TDK Matej Oset je v svojem nagovoru povedal, da je drugi tir veliko več kot le gradbeni podvig, ampak gre za naložbo v gospodarsko rast, trajnostni razvoj in povezovanje ljudi. Izpostavil je številne mejnike, ki so bili na projektu že doseženi, med njimi gradnjo več kot 20 kilometrov dostopnih cest, izkop že 31 od 37 kilometrov predorov, prestavitev železniške proge v Divači. »Viadukt Gabrovica ni le most iz betona in jekla, ampak je tudi most h gospodarskemu razvoju. S povečano dostopnostjo se odpirajo nove priložnosti za podjetnike in trgovce, ki bodo okrepili naše gospodarstvo.«
Jerneja Jug Jerše, vodja Predstavništva Evropske komisije v Sloveniji je izpostavila današnji dogodek kot ključen korak v razvoju evropskega prometnega sistema. “Evropska komisija podpira trajnostne prometne rešitve, projekt Drugi tir pa je usklajen s prometno politiko Evropske unije in zeleno agendo ter pomembno prispeva k doseganju ciljev trajnostnega razvoja.”